Läsvecka 2

Samtidigt som Chalmers haft tentavecka har jag haft min andra läsvecka för terminen, på ett sätt känns det lite udda, att terminen här är så förskjuten mot den därhemma, men det blir nog bra i slutändan. Dessutom har jag upptäckt att jag får nästan en månad ledigt i mars också, då min sista tenta går den sjätte mars och sommarterminen börjar första april. Om någon vill ha en privat guidning av Hamburg går det alltså att boka in där ;)!

Måndagen började med ett kärt återbesök på Ikea, tillsammans med Fatih och Aydin, för att införskaffa lite grejer. Efteråt skulle Fatih på tyskakurs, men jag och Aydin gick och käkade kebabrulle på en restaurang härute i Harburg. När vi kikade i menyn såg jag något som hette Ayran i drickasektionen, jag frågade Aydin om vad det var, och fick förklarat att det var yoghurt med vatten och salt, och det lät ju alldeles för spännande för att inte testa. Vi var rätt törstiga efter att ha gått på Ikea och färdats långt, så vi beställde en halvliter var, kanske inte det smartaste draget när man ska testa något nytt :).. I vilket fall, det passade väldigt bra att dricka till kebabrullen, men att dricka det bart var inget jag föll för direkt. Efteråt fick vi gratis te, det har sina fördelar att gå på turkisk restaurang med någon som kan turkiska :)!

Dagen därpå hade jag veckans första föreläsning, fast det första passet på dagen var bara en så kallad PBL-session (ProblemBaserat Lärande), så vi delade in oss i grupper på ca 10 personer och gick iväg till varsina rum. Väl där hade vi PBL-ledare som var doktorander eller liknande. De presenterade ett problem för oss, i det här fallet att gå över från morse till taltelefoni och få till ett lättanvänt system. Till att börja med skulle vi välja en ordförande och en sekreterare, typ, det hette något annat, men det var funktionerna i varje fall. Eftersom ingen sade något frågade jag högt om inte någon gjort detta förut, och i så fall kanske var lämpad att ta ledarrollen såhär första gången. Det var ingen som hade det, åtminstone inte som vågade säga det, men en tysk kille vid namn Konrad tog på sig det, och jag tog pennan! Efter sessionen såg det ut såhär:

Tavla med anteckningar!

Tavla med anteckningar!

Som ni kanske anar av bilden var det hela ganska strikt uppstyrt, typ i fem minuter ska ni göra det här och inget annat, sedan i tio minuter det här, och så vidare. Det fungerade förvånansvärt bra, men lite mer flexibilitet skulle nog inte skada..

Efteråt skulle man ta på sig forskningsområden att kika på till nästa vecka, jag och Konrad tog på oss att kika på elektromekaniska televäxlar, så det ska vi träffas på måndag att diskutera hur de kan implementeras i systemet.

Därefter vart det lunch, dagen till ära kunde man välja stekt potatis med örtäggröra, vilket lät gott, så det var mitt val:

Äggröra och stekt potatis med persilja i Mensa.

Äggröra och stekt potatis med persilja i Mensa.

För övrigt verkar Kraut eller Kräuter (ört eller örter på tyska) vara synonymt med persilja, jag har sett det i många maträtter, och den enda örten har varit just persilja! Det vore väl förvisso synd att klaga på det, då persilja är både gott och nyttigt, men de kunde ju kalla det för Petersilierührei istället för Krautrührei.

På eftermiddagen var det en CAD-övning i kursen Computer Aided Design and Computations, som jag precis hoppat på, det blev inte så mycket av det, då alla datorer i datasalen gick extremt långsamt, men vi fick veta på föreläsningen två dagar senare att problemet hade blivit löst till gruppen efter, så vi ska få tillfälle att ta igen det!

Annars hände det inte så mycket mer spektakulärt i skolan under veckan. Dock var det en internationell middag på onsdagkvällen, tanken var att alla som kom skulle ta med någon mat från sitt hemland. Dock hade jag tyska fram till 20.15 och middagen började 18 som tillställning och själva ätandet skulle börja 19, så jag och övriga i min tyskakurs tänkte mest gå dit och kika efter. I vilket fall fick vi sluta vid sjutiden mot att vi fick en större läxa istället, men vi kom ju dit tomhänta allihop, fast det gick tydligen bra ändå.. Väl där skulle vi sätta oss i lag runt bordet för att tävla i frågor om Tyskland. Vårt lag bestod bara av utbytesstudenter och tyskarna som var där verkade ha gjort det här förut, så ett lag med tyskar tog första frågan, då vi inte förstått att reglerna var ”skrik ut så fort du vet”. Vad vann man då? Jo, till att börja med hade alla fått en vodkashot upphälld plus ett drickapulver med någon bär- eller fruktsmak. När man vann en fråga fick laget varsin ny shot! Efter att vi därpå hade tagit tre eller fyra frågor i rad slutade vi helt enkelt svara, då det började bli lite mycket drickande tyckte vi.. Det känns lite spännande att man kan göra så på en officiell kåraktivitet, men det är väl en av kulturskillnaderna mellan Sverige och Tyskland helt enkelt.

I vilket fall var middagen väldigt trevlig och vi fick tillfälle att prata lite tyska med några av tyskarna! Och ja, jag var uppe på föreläsning klockan 8 morgonen därpå, duktigt nog. Dock var föreläsningen något av ett sömnpiller, men höll mig vaken på något konstigt sätt. Föreläsaren kunde repetera samma sak fem gånger ibland, som om vi inte fattade, knepigt..

Det var i stort den andra läsveckan!

4 tankar på “Läsvecka 2

  1. Du har alltså inte fallit för den tyska pedagogiken ännu? Tycker du inte att den är effektiv? Det känns i alla fall bra att läsa att du får i dig lite vitaminer via persiljan. Det kanske även fanns extra vitaminer i drickapulvret?

    • Nja, den har väl fördelar också, de har ändå utgått ifrån studier som visar att metoden ska vara bra. Tydligen används metoden väldigt framgångsrikt på universitetet i Ålborg i Danmark. Men jag ska väl vänta med att uttala mig tills efter terminen egentligen!

      Ja, det känns väl skönt :)! Jag äter faktiskt andra grönsaker också, lovar! Kollade tyvärr inte innehållsförteckningarna på pulverpåsarna, så jag vet inte hur det var med den saken. Dock innehöll de säkerligen onyttigt höga sockerhalter!

Lämna ett svar till Pappa Avbryt svar