Besök från Götet!

Nu i helgen kom min före detta kollega och goda vän Jessica på besök, och fick se delar av Hamburg. Precis som i Sverige var det en kylig helg, men när temperaturen på söndagen gjorde en bottnotering på -11 grader hade luften blivit såpass torr att det kändes varmare än dagarna innan.

Det började med att jag åkte ut till flygplatsen för att möta upp Jess när hon landade, och kan konstatera att det är betydligt smidigare att ta sig till flygplatsen här, med S-Bahn och vanlig kollektivtrafiksbiljett än i Göteborg där man får köpa dyra biljetter av ett fristående bussbolag.

Därifrån åkte vi ut till mig för att lasta av packning, och efter en kopp kaffe var vi redo för att ge oss ut på sta’n! Vi började med lite kebab på Köz Patara precis utanför, därefter begav vi oss in till centrum för att gå längs Mönckebergsstraße och se Rådhuset och Jungfernstieg. Därefter letade vi upp en restaurang för att värma oss med ett par öl. Senare fortsatte vi ut till Sternschanze och besökte ett par barer där innan vi begav oss hem för att sova.

Under natten lade värmeanordningen i huset av, så det blev svinkallt vilket resulterade i att vi fick ta igen utebliven nattsömn under förmiddagen när värmen kommit igång igen. Slutligen kom vi ut och kollade in nybyggena i HafenCity. Efter att ha gått där i snålblåst och snö ett tag såg vi ett välkomnande Glühweinstånd där vi fyllde på med lite värmande glögg på väg mot Älvfilharmonin. Därifrån hoppade vi på färjan in till Landungsbrücken, var vi tog nästa färja för att kolla in hamnen! Därefter gick vi och kollade in Bismarckmonumentet och den gamla älvtunneln innan vi begav oss in mot centrum för att äta middag/kvällsmat på Frau Möller. Där åt vi båda varsin gigantisk schnitzel innan vi begav oss hemåt för att ladda upp batterierna inför en utekväll/-natt i Sternschanze och på Reeperbahn. Hur som helst var nog något fel på laddaren, för trötta blev vi, och runt midnatt bestämde vi oss för att sova istället och ta vara på söndagen bättre istället.

På söndagen vandrade vi runt i södra centrum samt kollade in lite affärer på centralen innan vi tog en fika på Starbucks. Till slut var det dock dags att åka ut till flygplatsen igen och säga hejdå efter en rolig helg!

Tyvärr blev det inga bilder p.g.a. det kalla vädret.