Besök igen!

Nu från onsdag till idag fick jag besök av Anton och försökte visa honom det bästa av Hamburg. Vi började med att åka från flygplatsen ut till mig för att lasta av packning och äta. Vi åkte sedan in till hamnen för att ta en rundtur med linje 62 där.

Vi käkar kebab på Köz Patara!

Första ölen för semestern, på färjelinje 62!

Vi fortsatte med att gå runt lite inne i centrum innan vi åkte hem igen för att sova.

Torsdagen började med att jag hade min sista tenta, i Prozedurale Programmierung, så under tiden underhöll sig Anton med att kolla in Phoenix Center, det stora shoppingcentret precis utanför där jag bor.

Därefter åkte vi in till sta’n, vi kollade bland annat in HafenCity och tog en kaffe ute i vårsolen!

Hyfsad utsikt över hamnen från uteserveringen.

Efter att ha vilat upp oss lite därhemma åkte vi in till Sternschanze och gick på Idol Bar för att dela på en snackstallrik till att börja med.

Vi skålar och äter snackstallrik på Idol Bar!

Vi gick runt lite till i området innan vi begav oss hemåt för att sova!

På fredagen kollade vi in universitetsområdet innan vi begav oss inåt sta’n och traskade runt där, kollade in hur Reeperbahn ser ut i dagsljus och åt en rejäl schnitzel. Framåt eftermiddagen/kvällen åkte vi ut till Harburg igen för att gå på Veskos födelsedagsfest som var på kvällen! Tanken var att vi skulle gått ut på Reeperbahn efteråt, men eftersom vi var rätt trötta efter att ha gått runt hela dagen gick vi hem och sov runt ettiden, och lät övriga gå ut själva se’n. Hur som helst var det en trevlig tillställning även om vi inte härdade ut natten igenom!

Lördagen började vi med att åka in till Landungsbrücken och gå igenom den gamla älvtunneln under Elbe och undersöka lite vad som fanns på andra sidan, vilket inte var så jättemycket intressant, men ändock ett kaffestånd och en utsiktsplats.

Anton i Hamburgs hamn!

Efter att ha gått tillbaka genom älvtunneln gick vi och kollade i stånden på ”stadssidan”, Anton hittade ett flaskskepp att ta med som souvenir. Sedan åt vi Bratwurst med bröd, det var gött :)!

Anton skålar in bratwursten!

Vi fortsatte att gå runt på sta’n och njuta av vädret innan vi begav oss hemåt för att se finalen i Melodifestivalen!

Därefter åkte vi in till Reeperbahn, så att Anton fick uppleva skillnaden mellan dag och natt på denna festandets gata.

Vi gick på lite olika typer av uteställen för att försöka få in hela spektrat, men kunde inte stanna ute hela natten, eftersom Anton skulle köra hem från Landvetter dagen efter.

Så kom sedan söndagen, vi såg till att sova ordentligt innan vi gick upp, åt frukost och gjorde oss iordning. Efter att ha packat allt och kollat att inget var glömt åkte vi iväg till flygplatsen, checkade in och delade en ostbricka med kaffe innan det var dags att säga hejdå.

Därefter var det dags för mig att bege mig hemåt och packa inför den kommande dryga veckans resa genom Tyskland och Prag.